Vrijdag 21 maart: Zegenen met cola - Reisverslag uit Méry-sur-Seine, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Vrijdag 21 maart: Zegenen met cola - Reisverslag uit Méry-sur-Seine, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Vrijdag 21 maart: Zegenen met cola

21 Maart 2014 | Frankrijk, Méry-sur-Seine

Na nog een gezellig ontbijt met Leen ben ik vertrokken. Mijn doel ligt vandaag iets verder dan het hare.
De afstand tot Troyes is 60 km en dat wil ik precies in twee knippen. Ik kan dan overnachten bij de broeders Marianisten in Méry-sur-Seine. Na de zusters nu op naar de broeders.

De route is prima. De weg is vrij rustig, wel hellingen maar goed te doen en dat is ook nodig, mijn been wil rust.
Ik heb lekker eten en drinken bij mij, de vanille eclairs zijn fantastisch, dus alles gaat voorspoedig. Af en toe kruist mijn route ook de wandelroute en vanaf Anglure gaan ze in elkaar over.
Bij de kerk zet ik mijn fiets neer om foto's te maken. Een windvlaag waait mijn fiets tegen de grond en mijn drinken rolt alle kanten op. Geen probleem, gelijk maar even wat drinken en ik open het flesje cola. Pssssssssssssssssssst, alles spuit eruit. Tja, als je dan toch in het champagnegebied bent dan maar meedoen; het kerkplein is gezegend.

En dan in Bagneux, gaat het voor het eerst na mijn vertrekdag regenen. Ik moet nog 8 km. In een café drink ik warme chocola en ga de boel organiseren. Poncho, rugzak en fietstassen, alles inpakken en ook mijn natte zadel. De café-eigenaar laat alles ongeïnteresseerd aan zijn blik voorbijgaan. Als ik naar het toilet vraag wijst hij met zijn hand. Het enige woord dat hij spreekt is het bedrag wat ik moet afrekenen.

Ik kan nu langs een kanaal fietsen en voel mij weer helemaal thuis. Geen ganzen of zwanen wel reigers. Ik fiets nog even een brug te ver maar OK, dat kan de pret niet drukken. Het wandelpad is prima te fietsen.

In Méry-sur-Seine vraag ik de weg aan niemand minder dan de burgemeester zelf. Natuurlijk weet hij waar ik moet zijn en genoeglijk pratend brengt hij mij zelf. Hij wijst mij o.a. op de Jeanne d'Arc bovenop de kerk.

Binnen krijg ik heerlijk warme thee. Met Engels en Duits is een prima conversatie mogelijk en het gastenverblijf is perfect.