Woensdag 7 mei: St. Jean-Pied-de-Port bereikt! - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Woensdag 7 mei: St. Jean-Pied-de-Port bereikt! - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Woensdag 7 mei: St. Jean-Pied-de-Port bereikt!

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

07 Mei 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Na de cocktails gisteravond als een blok in slaap gevallen en de wekker van 7.00 uur niet gehoord. Ikzelf had aangegeven om 7.30 uur te willen ontbijten, dus haasten.
Het scheelde enorm dat ik nu mijn eigen handdoek, lakenzak etc. niet had hoeven te gebruiken dus ook niets op te ruimen had. Kwart voor 8 klaar voor ontbijt en vertrek.
Het ontbijt was heerlijk uitgebreid en niet Frans; Basken zijn echt anders.
Van mijn twee medegasten hoorde ik dat het diner uitgebreid was geweest en tot na tienen had geduurd. Ik was blij dat ik toen al sliep.
Er wachtte mij nóg een verrassing: de man wilde geen extra geld, alleen maar wat ik had en dat betekende toch 15 euro minder dan normaal.

Op pad, mijn hart klopte vol verwachting, circa 3 uur lopen en ik was in St. Jean-Pied-de-Port.
Onderweg kon ik kiezen voor de historische route, met als nadeel dat je een stuk langs de weg moest lopen, of via het bos 2 km om. Ik had geen geduld meer en koos de historische route.
Daardoor liep ik nog wel langs een oud pelgrims hospitaal en een kapel van St. Blasius. Allebei vervallen. Ik blijf bij mijn overtuiging dat hier eerder Europees subsidie naar toe zou moeten dan naar al die grote kerken in grote steden. Wel goed onderhouden was de kerk van Maria Magdalena. Maar liefst 3 vrouwen waren daar druk en deden voor mij alle lampen aan.

Nog een laatste klim en ik liep door de poort, ik was er!
Eeuwenoude straatjes, huisjes en toeristen; ik liep tegen een muur van gevoelens, indrukken en tegenstrijdigheden. Maar hoe dan ook, ik was in St. Jean-Pied-de-Port, hoera!

Hubert kwam mij tegemoet lopen. Hij logeerde in de oude refuge van Alberta en Arno. Ook mijn rugzak kon ik daar afgeven en ik reserveerde vast voor 2 dagen.
Het pelgrimsbureau vond ik teleurstellend, stempel en wegwezen.
Eerst op zoek naar een bank.
Tijdens een broodje eten zagen wij Annemarie en Monique, onze gastvrouwen in Saint Palais.
Samen gezellig wat gedronken en ik heb beiden uitgenodigd om in Nederland de Jacobsroute te gaan lopen.

Terug in de refuge bleek Alberta aanwezig te zijn, haar laatste dag hier. Ik vertelde dat mijn eerste nacht bij Els en Paul was geweest, het was gelijk leuk.

Het is wel even wennen.
Ik zit nu in een refuge die vol is met een Australier, Amerikanen, Japanners en een Nederlandse vrouw. Zij starten allemaal hier, Hubert en ik zijn de enige langlopers.
De vrouw uit Amerika zei: ‘Oh, Nederland is niet zo ver weg he, ik kom helemaal uit Amerika’. Ik antwoordde: ’Ja, maar ik heb gelopen en u gevlogen’. Tralalalie, tralalala. En nu kijkt ze heel anders naar mij.

Nu worstel ik met een gewetensvraag. Voor 8 euro wordt je bagage over de berg gebracht. Dat maakt het voor mijn been natuurlijk wel makkelijker maar is dit niet een beetje valsspelen? Gelukkig blijf ik morgen hier ook nog, kan ik nadenken.

Het is wel erg wennen hier. Al die toeristen en mensen die hier starten. Gisteren meer dan 300 honderd. De refuge is vol. Een Schot, Italianen, Koreanen, Fransen, Duitsers, Nederlanders, een Australiër. Het duizelt mij.
Ik woon met Hubert de mis bij in de kerk. Daar worden de pelgrims verzocht het land van herkomst te noemen, nog meer landen. Wat een wereldwijde verbondenheid. De zegen versterkt dit gevoel nog meer.

We haasten ons terug voor de avondmaaltijd.
Arno en Alberta dreven deze refuge op een aantal tradities, de nieuwe beheerder heeft deze overgenomen.
Gezamenlijk eten, elkaar leren kennen en vertel wat voor jou het belangrijkste is aan deze camino.
Dan verbaas ik mijzelf:
Niet de kameraadschap,
De tocht,
De gevoelens,
Nee, het feit dat elk moment mijn kleinkind kan worden geboren,
dit moment wellicht, dat is toch het meest bijzondere.
Internationaal wordt dit nu ook door iedereen begrepen, weer een bijzondere plek en avond.

Ps: Mijn rugzak weegt 6.2 kilo!

  • 09 Mei 2014 - 00:15

    Nadine:

    Tineke,
    Zoals Joerie toen vertelde, de kaart van Frankrijk heb je nu ook niet meer nodig, dus dat scheelt ook weer enkele grammen. Ik wens je verder nog een behouden trip - geniet van alle momenten. Grts

  • 09 Mei 2014 - 00:34

    Nadine:

    En wens je ook nog een veilige en zonnige (bedoel meer , helder weer) trip over de Pyreneeën. Grts Nadine

  • 09 Mei 2014 - 09:50

    Marian:

    Hoi Tineke. Gefeliciteerd met de aankomst in St.PdP. Ik ben erg benieuwd hoe het je nu verder vergaat omdat het zoveel drukker gaat worden. En.... waarom is bagagevervoer voor een keer valsspelen? Je benen moeten het grootste werk doen en dat je een bikkel bent hoef je niet te bewijzen. Ik hoop dat het goed weer is als je de berg oversteekt. Ik geniet van je verhalen. Fijne tocht, Buen camino. Hartelijke groet Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 868
Totaal aantal bezoekers 208543

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: