Vrijdag 30 mei: Halverwege de camino in Spanje - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Vrijdag 30 mei: Halverwege de camino in Spanje - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Vrijdag 30 mei: Halverwege de camino in Spanje

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

30 Mei 2014 | Spanje, Sahagún

Vandaag staat weer een wat langere etappe op het programma, namelijk van Calzadilla de la Cueza naar Sahagun. Deze etappe kent een aantal varianten, maar de afstand zal ongeveer 25 km zijn.

Mijn rechterbuurvrouw beschikt over zo’n mijnwerkers lamp met halogeenstralen, die mij vrolijk wakker maken alsof het midden op de dag is in plaats van voor zessen. Haar wraak waarschijnlijk, omdat ik vannacht geweigerd had het raam dicht te doen.
Buiten kwam net de zon op; helaas was ik te laat met mijn camera.

Net voor het eerste dorp kwam ik Leen en Toon weer tegen en liepen we samen verder.
De bar, waar ik mijn ontbijt had gepland, zag er in mijn ogen niet al te fris uit, dus nam ik afscheid en liep vlug verder. Ik had echt een goed gevoel en mijn beentjes wilden wel.
Voor San Nicolas kwam ik langs een onderkomen van de tempeliers. Hier had ik ook wel willen overnachten, heel mooi en een prima ontbijtje.
Liepen we gisteren in een file, nu zag ik verder niemand meer. Zowel de weg als het landschap waren weer veel mooier en met besneeuwde bergtoppen in de verte was ik helemaal in mijn sas.

Vlak voor Sahagun staat een kerkje met een poort. Precies middenin de poort zou het middelpunt zijn van de route door Spanje. Het is nu echt aftellen. Als het zo blijft, ben ik met ongeveer 3 weken thuis.
Hier kom ik ook een Spanjaard of Italiaan tegen. Korte broek, T-shirt, bergschoenen, kortom pelgrim. Vlak voordat we het stadje inlopen, gaat hij zich ineens verkleden. Overhemd over het T-shirt, pijpen aanritsen, andere schoenen, haren kammen.
Het blijft toch lachen onderweg.

Lachen doe ik ook met mijn onderkomen: prachtig oud huis en een kamer voor twee.
Daarna op zoek naar het klooster waar je een officieel bewijs krijgt dat je de helft in Spanje hebt afgelegd. Dit bewijs is zoveel mooier dan ik had verwacht dat het gelijk een probleem is: hoe houd ik dit zo mooi?
In de auberge zijn gelukkig enveloppen en zelf heb ik nog postzegels, dus op de post naar huis.

Het pelgrimsmenu geeft vanavond o.a. vissoep. Een goede keus met verse mosselen en oesters. Helaas gok ik verkeerd met het dessert: rijstebrij. Een van de weinige dingen die ik echt niet eet.
Ik mag van de ober iets anders uitzoeken, maar Werner wil ook wel ruilen.
Prima gelopen vandaag, heerlijk weer, lekker gegeten, wat wil ik nog meer?

Morgen wacht weer een zware etappe. De keus is 18 of 31 km. 31 is voor mij geen optie, dus 18 km met weinig mogelijkheden voor eten en drinken, dus zware rugzak maar dat zien we morgen wel weer.
Ik kruip onder gewone lakens.

  • 31 Mei 2014 - 11:57

    Henk Limbeek:

    Sinds kort lees ik je reisverslag weer regelmatig. Mijn bewondering groeit met elke dag. Hoe krijg je het klaar om telkens zo'n boeiend verslag te schrijven en foto's te maken na zo'n vermoeiende dag. Hoe verder je komt, hoe meer wordt je gedragen (door Wie, door wat?), lijkt het. Nog gelukgewenst met je eerste kleinkind, ik hoorde het van tante Annie die ik opbelde bg.v. haar (90e!) verjaardag. Ze leeft ook erg met je mee, ook in haar gebed. Van een 90-jarige heeft dat vast bijzondere kracht.
    Het ga je goed en bereik het doel van al je wegen.
    Henk Limbeek, em.pr.

  • 06 Juni 2014 - 17:49

    Tineke Ten Bulte:

    Ik weet wel zeker dat ik deze tocht op mijn voeten doe maar op handen wordt gedragen steeds weer zoveel steun in ieder geval vanJacobus anders was ik nooit zover gekomen maar alle steun van familie, vrienden en zelfs alle reacties hier geven energie,
    bedankt iedereen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 208706

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: