Dinsdag 27 mei: Een slecht geverfde marionettenpop - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Dinsdag 27 mei: Een slecht geverfde marionettenpop - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27 mei: Een slecht geverfde marionettenpop

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

27 Mei 2014 | Spanje, Frómista

Rond 7.00 uur vandaag op stap. De lucht was al mooi blauw dus alleen een T-shirt en mijn vestje waren al voldoende.
Het dorp staat volgens mijn gids echt bekend als het langste dorp, dus al een paar kilometers gelopen voordat voor mijn gevoel de route van vandaag begint.

En die begint met een behoorlijke klim. Weliswaar niet zoveel hoger, ruim honderd meter, maar wel met een hellingspercentage van 14% omhoog en 18% naar beneden.
Het uitzicht is indrukwekkend. Kilometers ver kun je kijken.

Bij het tweede uitzichtpunt bevindt zich een oude bron. Er staan twee mannetjes met koffie, drinken en fruit. Kosten, echt verbazingwekkend, je mag geven wat je wilt, in het Spaans ‘donativo’.
Ik maak daar nader kennis met een vrouw die ik vaker heb gezien. Zij loopt ook alleen en komt uit Wenen. Als we ons voorstellen moeten we lachen. Mijn naam, hier Christina, is voluit Christina Maria, haar naam Maria Christina. We moeten verder, maar hadden nog lang samen willen kletsen.

Net als gisteren nu ook een middeleeuws pelgrimshospitaal, San Nicolaas geheten. Onze sinterklaas is hier nog een echte heilige. Dit gebouw is nog intact en het slaapgedeelte en de kapel zien er sfeervol uit.

Na nog een stukje hoogvlakte arriveer ik in het volgende dorpje. Het is rond 12.00 uur, dus op zoek naar wat brood. De eerste mensen zoeken ook vandaag al een slaapplek; ik wil nog wat meer dan 10 km lopen.

Ongelooflijk, na het slechte weer van een paar dagen geleden. Het is nu zonnig en lekker warm dus T-shirt, korte broek en pet en smeren.
Ik heb nieuwe zonnebrandcrème gekocht. Prima beschermingsfactor maar met een kleurtje. Spaans en ik zijn nog geen vriendjes. Ik zie er namelijk heel gek mee uit. Door mijn bruine kleur is de crème namelijk veel te licht en word ik er juist bleek van, een slecht geverfde marionettenpop.

Ik passeer een kanaaltje, duidelijk aangelegd met Europees subsidiegeld, kaarsrecht en zonder enige functie. Ook een staaltje van verkeerd uitgegeven geld is een rij rechts geplante bomen.
Heel mooi, maar links geplant zouden ze als windvanger hebben kunnen dienen en voor schaduw hebben gezorgd. Iemand aan de tekentafel heeft even geslapen.

Wel mooi is het oude kanaal van Catalonië. Bijna Nederlands slingert dit zich door het landschap, omringd door bomen en gele lissen.
De sluis is bij mijn eindbestemming vandaag, Fromista. Twee oude kerken domineren dit stadje. Op een daarvan een ooievaarsnest met jongen. De jonge ooievaars proberen te vliegen en ik moet direct aan Joep denken die nu 1 week oud is.

Tijdens de pelgrimsmis in de oude, romaanse kerk krijgen we tot mijn verbazing allemaal persoonlijk de pelgrimszegen. Geen verplicht nummertje/algemeen pelgrimsgebed zoals de laatste weken, maar een gedreven pastoor. Hij vertelt ook nog een aantal wetenswaardigheden; helaas gaan die in het Spaans aan mij voorbij.

Bij terugkomst in de auberge wacht mij niet alleen mijn toetje maar ook een echte schnapps.
Elke dag blijft verrassen. Vandaag heb ik mijzelf verrast: ik heb 28 km gelopen.

  • 27 Mei 2014 - 22:39

    Jos:

    Hoi Tineke,

    wat aardich datsto de pelgrimstocht rinst.
    folgje mei fernuvering dyn belevenissen.
    Sukses fierder en wy genietsje fan dy verslagen.

    groetnis
    Jos

  • 27 Mei 2014 - 22:39

    Marian:

    Hoi Tineke,

    Wat een mooie foto's zitten erbij. Ben benieuwd naar je volgende verslag. Wandel ze morgen. Groetjes Marian.

  • 29 Mei 2014 - 16:37

    Marian:

    Hoi Tineke. Een goede vriend van mij, Han Hoevenaars, werkt op dit moment tot 12 juni bij een hostal in Leon. Ik weet niet wanneer jij in Leon aankomt? Hij werkt bij Las Carbajalas, een slaapplek van de Benedictenessen (134 bedden) en wat ouderwetse indeling wat betreft de indeling mannen en vrouwen. Telefoonnummer kan ik je niet geven. Geen idee.
    Na 14 juni werkt hij 14 dagen in de herberg El Nogal in El Burgo Ranero.
    Mocht je dus nederlands willen kletsen heb je hier je kans. Wandel ze en geniet van het mooie weer. Hier is het bar en boos, koud en nat. Groetjes Marian

  • 31 Mei 2014 - 22:54

    Tineke Ten Bulte:

    Jos bedankt voor het fries en ik ga zeker het jacobspad in Friesland ook lopen, samen een ideetje. ?

    morgen kom ik in leon weet niet precies hoe last dus afwachten wasr nog plek is ga anders wrl even de groeten doen,
    groetjes allemasl tineke

  • 23 Juni 2014 - 13:07

    Maja - Denmark:

    Hi Christina.
    I was great to meet you on the Camino and hear your story. It was very inspiring and I might consider to walk all the way from DK one day :)
    I hope you enjoyed the last days and your knee could carry you the last kilometers. I wish you all the best and hope you are home safe with your family and grandchild :)

    Love,
    Maja - Denmark
    (We walked up to O'Cebreiro togehter in the rain :) )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 210545

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: