Dag 20 - De laatste dag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Dag 20 - De laatste dag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Dag 20 - De laatste dag

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

21 September 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Oké, nu echt mijn inkopen afronden en ondanks mijn goede voornemens geen museum bezocht.
's Middags besluit ik dan toch impulsief nog een keer naar de mis te gaan. Hoera, een zitplaats op de vierde rij.
Naast mij 4 mensen die met gebarentaal communiceren. Normaal gebruik ik altijd handen en voeten om mij verstaanbaar te maken maar nu begrijp ik hoe toch ook de woorden, hoe minimaal dan ook, essentieel zijn,
Zij komen uit Oostenrijk en hopen heel erg dat het wierookvat vandaag zwaait. Ze zijn gisteren ook geweest maar helaas. Ik gebaar dat de rijen voor ons gereserveerd zijn. Als een dergelijke grote groep reserveert, hebben zij waarschijnlijk betaald en is de kans erg groot. Ze durven het niet te geloven en ik? Dit zou bijna ongelooflijk zijn 3 x naar de mis en dan dit fenomeen 3 x zien.
De Non die tijdens de mis altijd weergaloos zingt, begint als vanouds met een soort zangles voor alle aanwezigen en vandaag klinkt het bijzonder goed.
Het welkomstwoord is o.a. zelfs vandaag in het Nederlands en ja hoor, de touwen worden losgemaakt en mijn buren zijn zo ontzettend blij dat ik daardoor extra wordt ontroerd.
Zoef ,ook al is hij kleiner, het maakt niets uit.

Ik loop nu voor het eerst door de hele kathedraal. Ja helemaal, want ik besluit om het compleet te maken. Nog eens door de heilige deur te gaan en Jacobus hoog op het altaar nog eens te bezoeken.
Waarom? Misschien omdat iedereen het 1 keer doet. Ik wil geen automatisme. Vrede heb ik al gesloten dus deze keer gewoon privé.

' s Middags breng ik dan nog een bezoekje aan het pelgrimsmuseum
Wat een mooie beeldjes daar. Waarom dan al die kitscherige dingen in de talloze souvenirwinkeltjes.? Op mijn pelgrims pas maar 1 euro 20.
Een pelgrims reiskoffer uit de Middeleeuwen is zeker niet op de rug gedragen, au.
Ik eet nog wat, slenter nog wat langs alle muzikanten en dan wacht in de hostel de klus om alle aankopen in mijn rugzak te doen.
Die hutkoffer was misschien toch niet zo'n slecht idee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1816
Totaal aantal bezoekers 208747

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: