Maandag 17 maart: Rustdag in Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Maandag 17 maart: Rustdag in Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Maandag 17 maart: Rustdag in Reims

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

17 Maart 2014 | Frankrijk, Reims

Vanochtend op mijn gemak Reims in.
Al slenterend kom ik vanzelf bij de St. Jacobus, ofwel de St. Jacqueskerk. Een kerk uit de 11e eeuw, de oudste in Reims en natuurlijk dicht. Als ik de openingsuren bestudeer, staat maandag er niet bij.
Dan maar naar de kathedraal Notre Dame. Helaas is er niemand aanwezig van het genootschap. Ik was op zoek naar een boekwinkel en had dat daar willen vragen. Dan maar genieten van de kathedraal zelf. De glas-in-loodramen van Marc Chavall zijn indrukwekkend.
Naar buiten lopend zie ik ineens een tafel met schelpen. Bernadette en ik maken kennis. Zij vindt het leuk dat er op de eerste dag al iemand is en ik krijg nog een andere stempel van haar.
Ik vertel haar dat Petra waarschijnlijk de eerste was en zeker gevolgd wordt door nog 5 anderen. Ze is verbaasd dat er al zoveel Nederlanders onderweg zijn. Het is een leuk contact.

Wat later op de dag ga ik naar het postkantoor. Ik koop een velletje voor mijn ansichtkaart en tot mijn verbazing blijken het speciale St. Jacques-postzegels te zijn, met de routes erop. Dus maar een velletje extra gekocht. Helaas zat het pakje naar Nederland al dicht.

Vrolijk wil ik terugfietsen als ik ineens zie dat de deur van de St. Jacqueskerk open staat. Mijn geluk kan niet op!
Behalve een Nederlandse beschrijving krijg ik ook nog een privé rondleiding en uitleg, inclusief de sacristie. De stempel is niet te vinden maar ik ben al een zeer tevreden mens.
Na wat eten op de hoek bij de kathedraal kan ik nog wat mooie foto’s bij avond maken.

Maar eigenlijk kriebelt het bloed alweer. Het was een leuke rustdag, die heel mooi eindigde, maar ik wil verder.

  • 18 Maart 2014 - 21:32

    Ad Van Brunschot:

    Heb jij het over Petra Reitsma? Want haar volg ik ook via waarbenjij.nu

    Je verslagen zijn heel leuk om te lezen, vooral doorgaan zo!

  • 20 Maart 2014 - 20:30

    Tineke Ten Bulte:

    Hoi ad, ja ik bedoel indetdaad petra Reitsma, leuk dat je haar ook volgt, ik vind het ook leuk om verslag te doen omdat jullie allemaal zo enthousiast reageren soms wel even een paar dagen zonder internet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 209888

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: