Zaterdag 5 april: De plek van Bernadette - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Zaterdag 5 april: De plek van Bernadette - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Zaterdag 5 april: De plek van Bernadette

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

05 April 2014 | Frankrijk, Nevers

Hubert gaat de stad in maar ik wil nu echt dit complex ervaren. Tot nu toe heb ik het gevoel in een zakenhotel te zitten. Geen broeders, geen zusters, professionele receptie en dat is het.

De tuin is schitterend, meters blauwe regen en een perfect ondergehouden gebouw. Misschien is het dit wel: te mooi, te modern, een goed geoliede machine om de bezoekers op te vangen en Bernadette is een radertje in deze machine.
Gisteren tijdens de mis miste ik de bezieling die ik in abdijen en elders ervaren had. Een oude pastoor voor wie het eigenlijk teveel was. En dan wordt na de mis door de voorzangster het Ave Maria ingezet en bidt zij tot Maria en Bernadette. Waarom niet in de mis? Vandaag gaat het, met een andere pastoor, net zo. Worstelt men nog steeds met de plek van Bernadette, haar leven, haar betekenis? Zij ligt zo ontzettend klein in haar schrijn.
In het museumpje, waar echt niemand komt, vind ik meer sfeer dan in de kerk.
Later, lopend door de gangen, realiseer ik mij dat het eigenlijk niet zo heel lang geleden is dat ook zij hier heeft gelopen, geen pelgrim uit de Middeleeuwen maar een jong meisje, zo’n honderdvijftig jaar geleden.

‘s Middags dan toch weer praktische zaken. Mijn telefoon is door alle foto's vol. Op zoek dus naar een telefoonwinkel. Bij Orange leg ik mijn probleem uit. Nee, ik kan ze niet op mijn computer zetten, ik ben nog lang onderweg. Als ze begrijpen dat ik naar Compostela loop, krijg ik alle hulp.
Dit overkomt je zo dikwijls: mensen die je willen helpen je tocht mogelijk te maken, je krijgt water, onderdak, ze wijzen je de weg, willen je wel een lift geven of een halve komkommer op de markt omdat een hele teveel is.
In de Middeleeuwen geloofde men dat je, als je een pelgrim hielp, daarvoor beloond zou worden en gestraft bij het benadelen. Mensen doen het nu omdat ze je gewoon willen helpen.

De maaltijden blijven komisch. Je kan namelijk kiezen uit een aantal mogelijkheden. Afhankelijk daarvan wordt een bepaalde tafel voor je gedekt. Ik heb eten en dessert, Hubert voorgerecht en eten; dat betekent dat wij niet aan een dezelfde tafel mogen zitten. Ook de beloofde koffie stuit op veel bezwaren. Het lukt om een kopje magnetron koffie te krijgen; ik ben blij dat ik geen koffie drink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 210765

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: