Zaterdag 12 april: Tour de Limousin - Reisverslag uit Saint-Germain-Beaupré, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Zaterdag 12 april: Tour de Limousin - Reisverslag uit Saint-Germain-Beaupré, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Zaterdag 12 april: Tour de Limousin

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

12 April 2014 | Frankrijk, Saint-Germain-Beaupré

Na de witte velden of het mooie ochtendrood nu overal mist.
Het weggetje vanaf de camping loopt weliswaar door als langeafstandspad maar loopt voor mij dood bij een hele hoge sluis. Terug dus. Maar de Compostela route blijkt ook anders te lopen dus verder terug en weer op de nu al weer stijgende route.
Dit wordt met name bij Crozant wel erg stijgend. Gewoon een berg met haarspeldbochten. Ik loop voorzichtig naar beneden als ik word aangesproken door een man. Hij blijkt o.a. organisator te zijn voor de vrouwelijke Tour de France en vindt dat ik best kan fietsen. Nu, mooi dus niet. Ik was inmiddels Herman gepasseerd maar onderaan de berg zijn we weer bij elkaar en klimmen samen naar boven naar Crozant.
Herman wil daar blijven slapen en ik twijfel. Het is warm, we hebben veel geklommen en gedaald maar Crozant zelf vind ik weinig uitstraling hebben. Zelfs de stempel bij de Refuge vind ik niets St. Jacques’ hebben.

Inmiddels komen we erachter dat deze dag de ronde van Limousin wordt gehouden. De parcourcontroleurs hebben veel schik om mij en nog veel meer om mijn fiets. Even later dendert de tourcaravan, de kopgroep en het peloton, langs ons heen en in duizelingwekkende vaart vliegen zij de berg af die Herman en ik moeizaam hebben beklommen.
Bij de plaatselijke alles in een winkel haal ik een stempel van de parochie. Een oude vrouw commandeert daar iedereen en dirigeert mij naar de goede weg, duidelijk ontstemd dat ik niet in Crozant blijf slapen. Maar ik ga door naar St. Germain Beaupré.

In St. Germain Beaupré zit een pelgrim-voor-pelgrim-adres. Het blijkt de voorouderlijke woning te zijn van mijn gastheer. De woning wordt momenteel leeggehaald voor de inrichting van een andere gîte. Maar er staan nog wat oude stoelen en het voorouderlijke huwelijksbed. Mijn gastheer heeft een pelgrimsmaaltijd geregeld in een nabijgelegen restaurantje.
Ik lees in het gastenboek op één reactie na allemaal lovende woorden maar het eten vindt iedereen uitstekend.
Het eten ís uitstekend, alleen ik heb een probleem. Ik heb vandaag vergeten te pinnen en later was alles dicht: zaterdag! Mijn maaltijd kon ik niet pinnen en door mijn glaasje wijn en kopje thee was ik bang net wat te kort te komen. Gezien alle positieve reacties in het gastenboek besloot ik mij geen zorgen te maken en hoopte ik ook op een rondleiding door de kerk.

Ik zakte helemaal weg in het ook voorouderlijke matras.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 209626

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: