Zondag 13 april: Overnachting bij ezels - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Zondag 13 april: Overnachting bij ezels - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Zondag 13 april: Overnachting bij ezels

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

13 April 2014 | Frankrijk, Bénévent-l'Abbaye

Om 8.00 uur ontbijt bij mijn gastheer. Ik had mijn spullen gepakt en mijn geld geteld. Met kleingeld 18 euro. In het gastenboek had ik gelezen over een uitgebreid ontbijt en ik verheugde mij daar al op. Eerst vroeg ik naar de overnachtingprijs. Die bleek dus 20 euro te zijn, ik had gehoopt op 15.
Ik legde mijn probleem uit. Mijn gastheer kon daar weinig begrip voor opbrengen en was ook niet blij met mijn kleingeld. Ik legde hem uit dat Herman achter mij liep en wel 4 euro wilde betalen (kreeg hij geen klein geld). Gauw Herman gsm-st. Geen enkel probleem, hij zou wel betalen. Mijn gastheer ontdooide wel een beetje maar mijn ontbijt bleef beperkt tot de marmelade en wat brood.
Ik zei nog wel dat het jammer was dat de kerk op zondag dicht was en wat zuchtend deed hij hem later open.
Gisteren bij de ontvangst voelde ik mij al niet erg welkom, nu voelde ik mij zelfs teveel. Helaas kon ik niet meer in het gastenboek schrijven dat ik mij, net als de andere alleen reizende vrouwelijke pelgrim, niet welkom heb gevoeld.
Geen Palmpasen mis maar wel een mooi glas-in-loodraam en even later vrolijk op weg naar het eerste doel van vandaag: La Souterraine.

Onderweg hing aan een boom een kistje met daarin een boek voor Compostellawandelaars.
Leuk om even te lezen en je eigen bijdrage erbij te zetten.

In La souterraine arriveer ik net aan het einde van de mis. Ik hoor nog wel dat een pelgrim de zegen krijgt en er zijn nog palmtakjes waar ik mijn fiets mee versier als alternatieve palmpaastak. De amis st. Jacues zijn ook aanwezig en we babbelen vrolijk. Ik maak dan ook kennis met Silvia, die de zegen had ontvangen. Zij loopt jaarlijks een deel en dit is haar derde traject. Op haar vorige trajecten had zij nog nooit een medepelgrim ontmoet, ik ben haar eerste. Ik verzeker haar dat dit nu anders zal zijn.
Ik pin bij de bank en ga weer op weg; ik wil naar Bénévent l'Abbaye.

Het grappige is dat er vandaag een toertocht en wandeltocht zijn in het kader van St. Jacques met ook als eindbestemming Bénévent l'Abbaye. Het is dus overal druk met wielrenners en wandelaars maar ik volg gewoon de originele route.
Tot mijn verrassing blijkt mijn onderkomen bij echte pelgrims te zijn, die de tocht naar Compostella met ezeltjes hebben gemaakt en alles staat in teken van de ezels!

‘s Avonds eet ik in de kebabbar De Pelgrim en schuif aan tafel bij een Nederlander die hier woont. Even een avondje Nederlands dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 211431

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: