Dag 19: Haasje over - Reisverslag uit Montamarta, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu Dag 19: Haasje over - Reisverslag uit Montamarta, Spanje van Tineke Bulte - WaarBenJij.nu

Dag 19: Haasje over

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

21 April 2024 | Spanje, Montamarta

Etappe Via de la Plata van Zamora naar Montamarta – 19,2 kilometer

Met de losgescheurde blaadjes uit mijn routeboekje – ja, ik geef het toe, heiligschennis - probeer ik de stad uit te komen. Niets van alle herkenningspunten uit het boekje kom ik tegen, maar wel op deze zondagmorgen veel bereidwillige mensen en zonder ook maar één meter teveel lopen, lukt het prima.

Ik wilde bij een bakker brood halen voor onderweg. Ik was niet de enige en met zeker twintig mensen voor mij…. Hopla, maar doorlopen. Voor de bar onderweg omlopen had ik ook niet zoveel zin in en zeker niet met het overgrote risico dat hij toch dicht zou zijn. Vertrouwen in Google op het dieptepunt.

Daarom schoot ik wel lekker op en leek het onderweg wel haasje over. Met zeker vijf pelgrims liepen we ongeveer 300 meter uit elkaar, maar als er een pauze hield,veranderde de volgorde voortdurend. Een jonge Tsjech liep een tijdje met mij mee, heel gezellig, de tweede Tsjech op deze camino. Inmiddels dus Mexicanen, mensen uit New Zeeland en zeker alle West Europese landen, maar ook Servië en Zweden.

Weer mooie moderne mijlstenen met de pelgrimstributen. Ik mijmer zouden die er over 1000 jaar of 2000 jaar ook nog staan ,zoals de Romeinse mijlstenen? Zouden er dan ook nog mensen naar Santiago lopen?

Verleden en toekomst zie ik ook aan weerzijden van de weg. Enorme velden met zonnepanelen en daartussen een weilandje met wijnstokken. Een al wat oudere man is daar bezig om gras weg te halen. Op een aanhangwagentje heeft hij circa dertig grote flessen met water staan om straks de struiken handmatig te kunnen besproeien. Verleden en toekomst, wat wordt generaties doorgegeven.

Na een ingewikkeld bouwwerk over een treintracé - had zeker 500 meter korter gekund - lopen we rechtdoor het dorpje in. Vóór mij ook een oudere vrouwelijke pelgrim. Even later komt zij in een auto terug en ze stoppen. De auto kan ons naar de herberg brengen die buiten het dorp ligt. Ik heb echter privé geboekt in het dorp. Vind ik altijd leuker, even kijken bij de kerk, in een bar en hopelijk een winkel. De chauffeur en de vrouw reageren zeer onvriendelijk. Ik ben geen echte pelgrim! Nu moet ik lachen. Gisteren als pelgrim mocht ik niet op de loper en nu ben ik geen echte.

Mijn particuliere herberg is erg mooi, met zwembad waar het veel te koud voor is, met een zeer aardige hospitalero, die 's avonds op mijn kamer de kachel voor mij heeft aangedaan. Geen oordeel alleen maar menselijk.


  • 22 April 2024 - 00:29

    Elisabeth:

    Goed gedaan lekker op jezelf ja ja, jammer dat het weer tegenzit maar hier is het meer winter dan voorjaar dat is echt niet leuk!

    Maar jij bent wel lekker in de zon en aan het lopen. Mag ik een beetje jaloers zijn?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 210583

Voorgaande reizen:

03 April 2024 - 30 Mei 2024

VIA DE LA PLATA - het vervolg

01 September 2017 - 20 September 2017

Camino Primitivo vanaf Oviedo

01 September 2016 - 20 September 2016

Camino Portuges vanaf Porto

01 Februari 2014 - 20 Juni 2014

Voettocht naar Santiago de Compostela

13 Juni 2019 - 30 November -0001

Via de la Plata, Sevilla ->Santiago de Compostela

Landen bezocht: